Sider

tirsdag den 19. juli 2011

Late night snack


Når aftensmaden er fordøjet, har maven nogle gange brug for en late night snack. Jeg har en stor forkærlighed for knækbrød, og blev derfor meget begejstret da min kærestes mor præcenterede mig for disse hjemmelavet knækbrød. Opskriften er nem, og resultatet er helt fantastisk:

1 dl Havregryn
1 dl Sesamfrø
1 dl Hørfrø
1 dl Solsikkefrø
1 dl Grøskarkerner

1½ dl Hvedemel
2 dl Rugmel
1 tsk Bagepulver
2 tsk Salt
1 dl Olivenolie
2 dl Vand


Ovnen tændes på 200g i en almindelig ovn, og 180 i varmluft. Alle ingredienserne blandes sammen til en lind masse, og fordeles herefter på to bageplader med bagepapir. Over massen ligges ligeledes et stykke bagepapir, som der rulles på til dejen er ca. 2mm tynd. Herefter skæres der tern i den ønskede størrelse knækbrød med enten en pizzaskærer eller en kniv. Knækbrødene  bages i ca. 20-25 min. Super nemt og rigtig lækkert resultat.

Dertil drak jeg et glas iskaffe, en lidt sundere version en den der tit serveres på caféer, og væsentlig billigere at lave den selv.

Iskaffen bestod af:

2 tsk. Nescafé
1 dl Kogende vand
Lidt brun farin eller kaffesirup
5 Isterninger
Mælk efter behag
Isterninger til den færdige iskaffe

Hæld nescafé, kogende vand, sirup og de 5 isterninger i blenderen og blend til isterningerne er knust. Tilføj mælken og blend til mælken er cremet. Hæld op i et glas, tilføj de sidste isterninger - voila, klar til servering. Opskriften har jeg fundet i bogen Krudtugler & Kanelsnegle af Sif Orelana.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar