Sider

onsdag den 20. juli 2011

Landgangsbrød

Igår besluttede jeg mig for en nem aftensmad - bulgursalat, tzatziki og nybagt brød.



Igen havde jeg fundet en lækker opskrift fra bogen Krudtugler og Kanelsnegle. Dejen var den klassiske til langtidshævet brød og boller:

15g gær
½ l koldt vand
ca. 600 g. hvedemel(her kan meltyper godt blandes efter eget ønske)
1½ tsk salt.
Jeg valgte at tilsætte en dl hørfrø(mængde og type kan tilsættes efter ønske)

Normalt er langtidshævet dej en langvarig proces, og oftest noget man planlægger aftenen i forvejen, men i bogen Krudtugler og Kanelsnegle var der et tip som fremskynder processen meget. Man mixer dejen som normalt, putter herefter skålen med dejen i en lufttæt frysepose, hvor al luften er lukket ude, herefter lader man dejen hæve i 2-3 timer, den eneste ændring er at man skal fordoble gær mængden.


Vipdag

En af mine veninder, fortalte mig for nogle år siden at i Jylland kaldes onsdag for vipdag, da man så er tættere på weekend end uge start - denne betegnelse synes jeg er ganske fin og vil derfor nyde at det er vipdag i dag :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar