Sider

søndag den 20. november 2011

Chokoladeboller

Eftersom jeg i morgen starter på en 48 timers eksamen, har jeg indimellem forberedelserne i form af læsning, lavet forberedelser til at være buret inde i 2 døgn.

Jeg har blandt andet bagt disse utrolig lækre chokoladeboller, mums! Jeg fandt opskriften på Bittens blog





12 stk, store(som i virkelig store) 

50 g gær
2 dl mælk
100 g smør
2 æg
50 g sukker
En smule salt (ca. ½ tsk)
Ca. 500 g mel (ind til dejen bliver til at arbejde med)
100 g hakket chokolade (eller mere, efter smag)
Evt. 1/2 tsk kardemomme 

1 æg til pensling

Smuldr gæren i en skål.
Smelt smørret og kom mælken i, så væsken er lillefingervarm. Rør væsken godt ud i gæren.
Tilsæt herefter sukker, salt og æg, mens der røres godt rundt.
Rør lidt mel i ad gangen sammen med den hakkede chokolade, og tilsæt evt. kardemomme.
Ælt dejen, og lad den hæve et lunt sted i ca. 30 min. (evt. længere tid, da det afhænger af temperaturen på melet og gær-blandingen) til dejen har dobbelt størrelse, sådan at den giver efter, når man trykker den let i toppen.
Form dejen til boller, og sæt dem på en bageplade beklædt med bagepapir. Lad dem efterhæve i ca. 40 min.
Pensl dem med æg, og bag dem i en 190 grader varm ovn i ca. 11-12 min (i min ovn tager det altid lidt længere tid en opskrifterne siger, så indtil de er gyldne på toppen og i bunden.)

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar