Sider

mandag den 24. oktober 2011

Dal tikka masala - vegetarisk linsegryde

Forleden dag lavede jeg denne indiske gryderet, et godt og nærende alternativ, hvis man en dag ikke har lyst til kød. Dog spise retten oprindeligt med enten kylling eller lam til - hvilket jeg også tror smager rigtig dejligt.



Indgridienser:


Hovedret til 4
  • Olie til stegning
  • grofthakket zittauerløg andre løg kan sagtens bruges som erstatning
  • lille blomkål , i små buketter og stilken i mindre stykker(jeg valgte her at bruge brokuli) 
  • gulerødder i mindre stykker 
  • Tikka masala krydderi - består af laurbær blade, spidskommen, kardemomme, kanel og koriander.
  • 2 dl røde linser
  • 1 tsk groft salt
  • ½ liter vand
  • tomater i grove stykker
  • 2 dl yoghurt naturel el. creme fraise
  • Tilbehør
  • 1 dl cashewnødder
  • 320 g basmatiris, her valgte jeg at bruge quinoa i stedet - mere protinrigt 
Lad fedtstoffet blive varmt i en tykbundet gryde ved kraftig varme, men uden at det bruner. Svits løget i ca. 1 min. Tilsæt blomkål, gulerødder og tikka krydderiet og svits i yderligere ca. 1 min. Tilsæt linser, salt og vand og bring retten i kog. Kog den ved svag varme og under låg i ca. 12 min. Tilsæt tomater og halvdelen af yoghurten. Bring retten i kog og smag til.
Server retten drysset med koriander, cashewnødder og med ris til

Jeg har fundet retten under Arlas madplaner, der er mange gode inspirationer.

Velbekomme/

1 kommentar:

  1. Der ser sgu lækkert ud - Du siger bare til, så kommer jeg gerne forbi og spiser :)

    SvarSlet